Większe nie znaczy cięższe

poniedziałek, Grudzień 17th, 2012 | Autor:

Idziemy do supermarketu, wkładamy do koszyka duże opakowania proszków do prania, chipsów, budyniów, orzeszków, kosmetyków itp. itd. Jednak gdy wracamy do domu z pełnymi reklamówkami zakupów, okazuje się, że tak naprawdę w dużych opakowaniach jest śmiesznie mała ilość produktu. Ta bolączka klientów jest świetnym polem do manewru dla producentów szerokiej gamy produktów.

Opakowanie sprzedaje produkt – to jedna z głównych zasad marketingu. Chyba najlepszym przykładem, który tę zasadę potwierdza są chipsy, które pakowane są w opakowania mogące pomieścić ich nawet trzy razy tyle. Co więc zajmuje pozostałe 2/3 miejsca w opakowaniu? Oczywiście powietrze! Czy chcemy za nie płacić? Niestety musimy.

Podobnym przykładem omawianych praktyk jest ryba. Śledzie w słoikach układane są dookoła, zaś środek producenci przeważnie wypełniają bardzo tanią cebulą. Dlatego nie łudźmy się, że kupujemy np. 300 gramów ryby, bo często okazuje się, że jest jej dużo mniej. Jak więc nie dać się złapać w „wagową” pułapkę? Podczas kupna tego typu produktów warto zapoznać się z masami podanymi na etykiecie. Przeważnie znajdują się tam „masa produktu”, która określa wagę ryby, zalewy oraz cebuli i „masa ryby”, która przedstawia nam wagę tego najważniejszego składnika, czyli właśnie ryby. I właśnie masą ryby, a nie masą produktu powinniśmy się sugerować podczas zakupów. Podobnie trzeba zachować się podczas zakupu ryby mrożonej. Pamiętajmy, że niższe ceny spowodowane są zazwyczaj grubszą warstwą lodu, który obtacza rybę. Po odmrożeniu może się okazać, że zapłaciliśmy dużo za bardzo mały kawałek ryby.

Co na to prawo? Otóż okazuje się, że prawo nie zabrania takich praktyk. Jeśli producent umieszcza na opakowaniu faktyczną wagę produktu, nie łamie prawa. Nie istnieją żadne regulacje zakazujące producentom zmniejszania zawartości towaru w opakowaniach. Jednak konsumenci walczą. Fundacja Pro-Test wzięła pod lupę opakowania i sporządziła Pro-Test Listę opakowań, które wprowadzają w błąd co do rzeczywistej zawartości produktu.

W taki sposób fundacje walczy ze zbyt dużymi opakowaniami produktów, a co my, konsumenci, powinniśmy robić? Przede wszystkim powinniśmy wyrobić w sobie nawyk sprawdzania faktycznej wagi produktu i nie sugerować się wielkością opakowania. Tylko to uchroni nas przed niemiłymi niespodziankami po otwarciu zakupionego produktu.

Tagi: , ,
Kategoria: Ogólne
Sie Können alle Narichten über RSS 2.0 verfolgen. Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.