Ile powinieneś ważyć?

wtorek, Listopad 06th, 2012 | Autor:

Nadwaga grozi cukrzycą, chorobami serca i schorzeniami stawów i kości. Dlatego bardzo ważne jest utrzymanie prawidłowej wagi ciała. Istnieje wiele metod jej obliczania, bez zbędnych urządzeń.

Najbardziej miarodajnym wskaźnikiem wagi jest oczywiście oznaczenie procentowej zawartości tłuszczu w organizmie. Jeszcze do niedawna można to było zrobić wyłącznie w gabinetach lekarskich, dziś mamy do dyspozycji wagi łazienkowe, które obliczają ten wskaźnik. Oto jak zinterpretować ten wynik:

  • przekraczający 39 %NIEBEZPIECZNY (zagrażający zdrowiu!) nadmiar tłuszczu dla kobiet między 20 a 29 rokiem życia;
  • do 40 % – taki wskaźnik powinny powiadać kobiety pomiędzy 40 a 59 rokiem życia;
  • do 42 % – kobiety powyżej 59 roku życia nie powinny przekraczać tego wskaźnika.

W internecie krążą tabele wag, choć lekarze już ich nie stosują. Jeżeli trafiłeś na taką wagę, to pamiętaj, że są one podawane dla osób w wieku 30 lat. Według tej tabeli kobieta przy wzroście 1,70 m powinna ważyć 61 kg (drobnokoścista) lub (grubokoścista). Gdy masz 20 lat, od wartości podanej w tabeli odejmij 3 kg. Czterdziestolatkowie powinni dodać 4 kg, a osoby powyżej 50 lat dodać aż 6 kg.

Najbardziej popularnym wskaźnikiem jest BMI (Body Mass Index). Obliczysz go według wzoru: obecną wagę w kilogramach dzielisz przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Jeśli np. ważysz 75 kg przy wzroście 168 cm, BMI obliczysz:

  • podnosisz do kwadratu swój wzrost, czyli: 1,68 x 1,68 = 2,82;
  • dzielisz swoją wagę przez poprzedni wynik: 75/2,82 = 26,59
  • twój wskaźnik BMI to 26,59

Jak odczytać ten wynik? Nadwaga zaczyna się wówczas, gdy BMI wynosi 25,0 – 29,9. Wynik powyżej 30,0 – 34,9 to I stopień otyłości, 35,0 – 39,9 to II stopień otyłości, a powyżej 40,0 to skrajna otyłość. Nie zawsze prawidłowa waga świadczy o zgrabnej sylwetce. Decyduje o tym tzw. Wskaźnik WHR, czyli stosunek obwodu bioder do talii. Powinien od wynosić 0,7.

Jesteś gruszką czy jabłkiem?

Sprawdzając jaki typ otyłości występuje u osoby z nadwagą, należy określić wartość wskaźnika WHR (Waist/Hip Ratio), który jest stosunkiem obwodu talii do bioder. Występują dwa typy otyłości:

  1. otyłość brzuszna, typu jabłko – cechuje się przede wszystkim nagromadzeniem tkanki tłuszczowej wewnątrz jamy brzusznej. WHR > 0,8.
  2. pośladkowo-udowa, typu gruszka – polega na zwiększonym nagromadzeniem tkanki tłuszczowej w dolnych partiach ciała, poczynając od pośladków i bioder po nogi. WHR < 0,8.

Jak obliczyć WHR? Wystarczy podzielić obwód talii w centymetrach przez obwód bioder w cm.

Kategoria: Ogólne
Sie Können alle Narichten über RSS 2.0 verfolgen. Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.