Czynniki wpływające na naszą wagę

środa, Październik 17th, 2012 | Autor:

Przestrzegając podstawowej zasady odchudzania, czyli spożywamy mniej kalorii niż spalamy, to wówczas zaczynamy chudnąć. Jednak nie tylko nasza dieta wpływa na to, ile ważymy. Jakie inne czynniki decydują o naszej wadze?

Stosując bardzo restrykcyjną dietę nie uprawiając przy tym ćwiczeń, wskazówka wagi gwałtownie spada. Diety bardzo często ograniczające liczbę kalorii są skonstruowane w taki sposób, aby pomóc w szybkiej utracie wagi. Właśnie to najbardziej przyciąga ludzi, nawet jeśli przytyją znowu w późniejszym czasie. Restrykcyjne diety dają nam fałszywe poczucie sukcesu, ponieważ stracone kilogramy nie wynikają z utraty tkanki tłuszczowej, a przecież o to właśnie chodzi. Ponadto, kiedy chudniemy w rezultacie takiej diety cud, możemy być pewni, że wrócimy do wagi wyjściowej. Z drugiej strony, jeśli przyjmiemy postawę bardziej umiarkowaną, łączącą elementy diety i ćwiczeń, waga nie spada szybko podczas kilku pierwszych tygodni. Nie oznacza to, że dieta nie działa. Po prostu postępy nie są zbyt gwałtowne i dlatego na początku możemy ich nie odczuwać.

Co dzieje się wewnątrz naszego ciała? Istnieje siedem czynników, które w sensie czysto fizjologicznym mają wpływ na naszą wagę.

  1. Skłonności genetyczne – biologia to do pewnego stopnia przeznaczenie, od którego nie da rady uciec. Nie zapominajmy, że styl życia naszych rodziców miał wpływ na to ile ważyli. Nasze ciało nie jest ich wierną kopią.
  2. Jedzenie – rodzaj pożywienia i liczba przyjmowanych kalorii z czasem znajdują odzwierciedlenie w naszej wadze.
  3. Lekarstwa – niektóre leki utrudniają utratę wagi ze względu na to, że zmieniają metabolizm i zwiększają apetyt lub nawet sprawiają, że pojawia się kombinacja obu tych efektów ubocznych.
  4. Palenie tytoniu – nikotyna tak naprawdę powoduje spadek ciała z tego powodu, że obniża wagę genetyczną i przytępia odczuwanie głodu. Poza tym palenie sprawia, że nasze usta zajęte są czymś innym niż jedzeniem. Jednak palenie tytoniu po to, aby schudnąć jest pomysłem szalenie niefortunnym. W rzeczywistości rzucenie palenia to najważniejsza decyzja, jaką możemy podjąć w trosce o własne zdrowie.
  5. Czynności podstawowe – oddychanie, mruganie, pompowanie krwi – wszystkie te czynności, które wykonujemy mimowolnie i nieświadomie, także zużywają kalorie. Pomagają nam w określeniu podstawowego tempa metabolizmu.
  6. Działania nieświadome – to np. szybkie podbieganie do telefonu czy nawet podskakiwanie, gestykulowanie podczas mówienia, kręcenie się na krześle. W ciągu całego roku wszystkie te małe ruchy się sumują i okazuje się, że powodują spalanie dużej liczby kalorii.
  7. Działania dodatkowe – to wszystkie czynności, które wykonujemy poza działaniami nieświadomymi i które przyczyniają się spalania kalorii: ćwiczenia, poruszanie się.
Kategoria: Ogólne
Sie Können alle Narichten über RSS 2.0 verfolgen. Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.