A ile wynosi Twoje BMI ?

wtorek, Kwiecień 03rd, 2012 | Autor:

Nadwaga, niedowaga a może norma? Z nami ostatecznie ustalisz, czy nadszedł już czas, aby przejść na dietę, czy może jeszcze wolno Ci trochę pofolgować. Zaznaczmy: zarówno niedowaga, jak i nadwaga są niebezpieczne dla zdrowia, a w skrajnych przypadkach nawet i życia. Nie dajmy się więc zwariować komputerowo poprawionym pięknościom z okładek gazet, by w pędzie za „idealną” – wychudzoną sylwetką nie zrobić sobie krzywdy. Przejdźmy więc do obliczeń.

Czym jest BMI? Słowo pochodzi od  angielskiego „Body Mass Index” i oznacza współczynnik masy ciała, który obliczamy dzieląc masę ciała (określoną w kilogramach) przez wzrost podniesiony do kwadratu (wyznaczony w metrach). Należy pamiętać, iż ten wzór jest przeznaczony tylko i wyłącznie dla osób dorosłych, nie może być stosowany do określania masy ciała u dzieci, dla najmłodszych stworzono specjalne siatki centylowe. Obecnie stosowany kalkulator powstał dzięki wytycznym WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) i łatwo możemy znaleźć w Internecie jego uproszczone wersje, które jednocześnie odnoszą uzyskany wynik do tego, jak powinniśmy się odżywiać.

Skorzystajmy więc ze wzoru:

Otrzymany wynik należy odszukać pośród wytycznych:

wg podstawowej klasyfikacji:

< 18,5 –niedowaga

18,5–24,99 – wartość prawidłowa

≥ 25,0 – nadwaga

Kalkulator co prawda nie określi najlepszego leczenia, takie obliczenia umożliwiają jedynie ocenę ryzyka zapadnięcia na najpopularniejsze choroby cywilizacyjne, to jest miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu oraz niekiedy nawet nowotworów. Od dawna wiadomo, że większość  z nich wynika z zaniedbań w żywieniu i diecie, prowadzących do nadwagi i otyłości.

Jednakże, należy wspomnieć, że kalkulator nie jest doskonałym narzędziem diagnostycznym. Obecnie coraz częściej podnoszą się głosy, mówiące o tym, że jego wytyczne nie biorą pod uwagę różnej u każdego człowieka gęstości tkanki kostnej, ciąży u badanej kobiety lub osób intensywnie uprawiających sport. Duża masa ciała nie musi wynikać z nadwagi, ponieważ nie bierze pod uwagę stanu tkanki mięśniowej. Rozmieszczenie i ilość tkanki tłuszczowej wygląda się różnie u kobiet i mężczyzn. Kobieta posiada jej więcej, aby chronić potencjalny płód (zauważmy jednak, że mimo to, kobiety zwykle są mniej postawne od mężczyzn). Przykładowo, niesamowicie wytrenowany i potężny kulturysta będzie miał wskaźnik BMI oznaczający wręcz zagrażającą życiu otyłość, co zapewne nie byłoby zgodne z rzeczywistością. Dużo bardziej wiarygodnym wyznacznikiem stanu naszego zdrowia  jest obliczenie zawartości tkanki tłuszczowej i wody w organizmie, jednak nieco trudniej przeprowadzić ten test w warunkach domowych.

Mimo wszystko zalecamy przeprowadzenie testu BMI. Dla własnej orientacyjnej wiedzy, która da nam podstawę do sięgnięcia po wsparcie ze strony lekarza lub dietetyka.

 

Kategoria: Ogólne
Sie Können alle Narichten über RSS 2.0 verfolgen. Du kannst eine Antwort hinterlassen, oder trackback von deiner Seite verwenden.
Odpowiedz